Live Κίνηση
Περισσότερα
NEWSMOTO

Δοκιμή: BMW M 1000 XR

Ελλάδα 17:31
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Δοκιμή: BMW M 1000 XR

NEWSMOTO

Δοκιμή: BMW M 1000 XR

NEWSMOTO

Προσοχή! Ακολουθεί άκρως υποκειμενικό κείμενο για την μοτοσικλέτα που μας «έφτιαξε» το καλοκαίρι!

Advertisement
Advertisement

Η BMW Motorrad πριν από μερικά χρόνια αποφάσισε σοβαρά να συνεργαστεί με το τμήμα BMW M αυτοκινήτων της εταιρείας θέλοντας… μπλα, μπλα, μπλα, μπλα…

Στοπ! Όχι, δεν αξίζει σε μια τόσο συναρπαστική μοτοσικλέτα, ένα τόσο βαρετό κείμενο. Το μόνο που πρέπει να γνωρίζεται ως ιστορία είναι ότι μιλάμε για την BMW M 1000 XR η οποία το 2024 έγινε η τρίτη μοτοσικλέτα (M1000R και M1000RR) της συνεργασίας BMW Motorrad και BMW M δίνοντας τη δυνατότητα στους απανταχού μοτοσικλετιστές να ζήσουν την εμπειρία των superbike σε μια τουριστική μοτοσικλέτα. Τα υπόλοιπα είναι σκέτα, αυθεντικά συναισθήματα.

Ας ξεκαθαρίσουμε πρώτα ότι η M 1000 XR είναι μια supebike μοτοσικλέτα μεταμφιεσμένη σε sport touring. Άλλωστε με 200 ίππους, ακραία φρένα, αγωνιστικές αναρτήσεις και carbon ζάντες δε θα μπορούσες να υποστηρίξεις κάτι διαφορετικό. Ακόμα και η εμφάνιση της μοτοσικλέτας δηλώνει περήφανα ότι είναι κάτι εξωτικό.

Advertisement
Advertisement

Ο μαύρος χρωματισμός με τα αγωνιστικά λογότυπα της BMW M σε συνδυασμό με τα τεράστια αεροδυναμικά φτερά στα πλευρικά αγριεύουν την κατάσταση. Ιδιαίτερα να κοιτάξεις τη μοτοσικλέτα από μπροστά νομίζεις ότι κοιτάζεις διαστημόπλοιο έτοιμο για εκτόξευση.

Superbike καρδιά

Ακόμα όμως και η άγρια ομορφιά της BMW M 1000 XR μπαίνει σε δεύτερη μοίρα όταν πατήσεις τη μίζα και ζωντανέψει ο κινητήρας. H Μ 1000 XR είναι εξοπλισμένη με τον τετρακύλινδρο σε σειρά κινητήρα 999 κ.εκ. προερχόμενο από την S 1000 RR, με απόδοση που φτάνει τους 201 ίππους στις 12.750 σ.α.λ. και τα 113 Nm ροπής στις 11.000 σ.α.λ.

Συνοδεύεται από σύστημα ShiftCam (ένα είδος μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων), κορυφαία αγωνιστικά συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης και προγράμματα που έχουν εξελιχθεί σε συνεργασία με το τμήμα BMW M. Στα προγράμματα οδήγησης συναντάμε τις επιλογές Rain, Road, Dynamic και RACE με την τελευταία να παραμετροποιεί πλήρως τη δυναμική της μοτοσικλέτας, ενώ διαθέτει ABS Pro στα φρένα, ρυθμιζόμενο Traction Control με ευαισθησία στις κλίσεις και σύστημα quickshifter στο κιβώτιο ταχυτήτων.

Advertisement

Είναι από τις λίγες φορές που τα ηλεκτρονικά συστήματα της μοτοσικλέτας μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα. Έχεις πιο σοβαρά και σίγουρα που συναρπαστικά πράγματα να ασχοληθείς όπως οι ακραίοι 201 ίπποι και η ανεπανάληπτη αίσθηση όταν το στροφόμετρο ανεβαίνει στις 14.000 σ.α.λ. Δεν ξέρω αν υπάρχουν λόγια να περιγράψει κανείς τι συμβαίνει μόλις το στροφόμετρο περάσεις τις 10.000 σ.α.λ. Ίσως η μόνη πραγματική λέξη που μπορεί να αποδώσει πιστά την κατάσταση είναι η ΤΡΕΛΑ!

Βρίσκεις ανοιχτό δρόμο, κουμπώνεις την 3η σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων και με θάρρος (θέλεις αρκετό) ανοίγεις το γκάζι γενναία. Κυριολεκτικά νιώθεις σαν τον Ρωμαίο στρατιώτη όταν ο Οβελίξ τον κλωτσάει και εκτοξεύεται στο φεγγάρι! Αδιανόητη επιτάχυνση στην οποία αν είσαι αρκετά γενναίος και επιμείνεις θα διαπιστώσεις ότι γίνεται όλο και πιο ισχυρή μέχρι τον κόφτη στις 14.600 σ.α.λ. Ήδη το ταχύμετρο έχει ξεπεράσει τα 200 χλμ./ώρα και αν δεν έχεις… λιποθυμήσει από την εμπειρία, κουμπώνεις την 4η σχέση στο κιβώτιο και συνεχίζεις μέχρι τα 280+ χλμ./ώρα.

Advertisement

Κανένα έλεος από τον πιο… θυμωμένο κινητήρα που έχω οδηγήσει φέτος. Δεν είναι μόνο η βία με την οποία τοποθετεί τα 200 άτια στην άσφαλτο, αλλά όλα σε κάνουν να ανατριχιάζεις! Ο ήχος της ανοιχτής εξάτμισης; Ο βρυχηθμός της εισαγωγής αέρα στο φίλτρο; Τα σκασίματα στις αλλαγές σχέσεων; Όλα παράγουν ένα δράμα που δύσκολα μπορεί το μυαλό να ακολουθήσει, πόσο μάλλον να προσαρμοστεί.

Η μαγεία όμως του μηχανικού συνόλου της BMW Motorrad δε βρίσκεται τόσο πολύ στον βίαιο τρόπο που αποδίδει, αλλά στο πόσο γίνεται ταυτόχρονα και χρηστικός στις περισσότερες των περιπτώσεων. Χάρη στο πρωτοποριακό σύστημα ShiftCam οι χαμηλές στροφές του κινητήρα είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμες παράγοντας έναν ομαλό και γραμμικό τρόπο απόδοσης. Αυτό σημαίνει ότι η μοτοσικλέτα σε καθημερινή χρήση δεν είναι κανίβαλος όπως θα περίμενε κανείς, αλλά ένα άνετο sport touring που εμπνέει εμπιστοσύνη.

Βέβαια, δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι κάποιος που χρησιμοποιεί καθημερινά την M 1000 XR δε θα μπαίνει στον πειρασμό για αλητείες, αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση.

Superbike στήσιμο

Advertisement

Επειδή ένας κινητήρας όσο καλός και διασκεδαστικός αν είναι δεν μπορεί να δώσει στον αναβάτη ολοκληρωμένη απόλαυση οδήγησης, η BMW φρόντισε να εξοπλίσει την M 1000 XR με περιφερειακά από τον μαγικό κόσμο των αγώνων. Το αλουμινένιο περιμετρικό πλαίσιο λοιπόν συνοδεύουν ποιοτικές αναρτήσεις που αποτελούνται από ανεστραμμένο πιρούνι 45 χιλ. εμπρός πλήρως ρυθμιζόμενο και μονό αμορτισέρ πίσω με διαδρομή 138 χιλ. πίσω επίσης πλήρως ρυθμιζόμενο.

Το σύστημα των αναρτήσεων συνοδεύεται από Dynamic ESA, ηλεκτρονικό τρόπο ρύθμισης δηλαδή, με το πίσω να διαθέτει επιπλέον σύστημα ημι-ενεργητικής λειτουργίας απόσβεσης (Dynamic Damping Control). Τα φρένα (αχ, αυτά τα φρένα) είναι από άλλον πλανήτη. Το σύστημα έχει εξελίξει το τμήμα BMW M (Nissin) με ακτινικές 4πίστονες δαγκάνες και δίσκους 320 χιλ. εμπρός και δίσκο 220 χιλ. και μονοπίστονη δαγκάνα πίσω. Μιλάμε για φρένα με αδιανόητη αίσθηση, εκπληκτικό αρχικό δάγκωμα και δύναμη που μπορεί να σου πετάξει τα μάτια έξω.

Οι αναρτήσεις, το πλαίσιο και τα φρένα της BMW M 1000 XR είναι το ένα σκέλος της συμπεριφοράς της μοτοσικλέτας. Το δεύτερο σκέλος έχει να κάνει με την τεχνολογία και τις καινοτομίες. Το ηλεκτρονικό πακέτο της BMW έχει εξελιχθεί από την ομάδα Superbike κάτι που μεταφράζεται σε ένα πανίσχυρο σύνολο με τρομακτική ακρίβεια σε κάθε συμμετοχή τους στην οδήγηση.

Το δεύτερο είναι τα αεροδυναμικά βοηθήματα και οι τροχοί. Η M 1000 XR διαθέτει στο πακέτο M Competition ζάντες από ανθρακονήματα M Carbon που είναι εξαιρετικά ελαφριές. Αυτό δίνει το τρομερό πλεονέκτημα της μείωσης του αναρτώμενου βάρους χαρίζοντας περισσότερη ακρίβεια, περισσότερη ευκολία στις αλλαγές κατεύθυνσης και τελικά πολύ περισσότερη αίσθηση στον αναβάτη.

Τα αεροδυναμικά από την άλλη είναι επίσης εξελιγμένα από το τμήμα BMW M προσφέροντας αυξημένη κάθετη δύναμη στη μοτοσικλέτα. Τα φτερά κρατάνε πολύ σταθερό το εμπρός μέρος της μοτοσικλέτας στην είσοδο της στροφής, ενώ μειώνουν το φαινόμενο της σούζας εντυπωσιακά. Είναι χαρακτηριστικό ότι αν ο αναβάτης δεν επιδιώξει να κάνει σούζα, η μοτοσικλέτα δεν σηκώνεται παρά τα 201 άλογα.

Η M 1000 XR αποδεικνύει περίτρανα ότι πρόκειται για ένα superbike με άλλο κουστούμι όταν έρθει η ώρα της διασκέδασης σε πίστα ή δρόμο με στροφές. Τα ακραία φρένα σε συνδυασμό με τον πανίσχυρο κινητήρα επιβάλλουν στον αναβάτη να οδηγήσει με τρόπο superbike του λίτρου. Γενναίες επιταχύνσεις στις εξόδους, φρένα τελευταίας στιγμής, απότομο counter steering να «πέσει» η μοτοσικλέτα προς το apex, τεράστιες κλίσεις (50+ μοίρες) και γρήγορο pick-up με το πίσω ελαστικό να δουλεύει υπερωρίες.

Οι ταχύτητες με τις οποίες γίνονται όλα αυτά ξεπερνούν τον ανθρώπινο νου, ιδιαίτερα αν δεν είναι μυημένος. Οι ευθείες γίνονται πολύ μικρές, πάντα (μα πάντα) κάνεις λάθος υπολογισμό στα φρένα σταματώντας πριν από το ιδανικό σημείο και η άσφαλτος έρχεται όλο και πιο κοντά με τη μοτοσικλέτα να σε παρακαλάει να την πιέσεις κι άλλο. Τα όρια της μοτοσικλέτας είναι πολύ πάνω από οποιονδήποτε μέσο αναβάτη, ενώ δύσκολα ακόμα και ένας έμπειρος θα ξεδιπλώσει όλες τις αρετές τις.

Μιλάμε για μια μοτοσικλέτα που «δεν τελειώνει ποτέ», τα κάνει όλα να φαίνονται εύκολα και μέσα στην υπερβολή της αναδύεται ένα απολαυστικό και διασκεδαστικό σύνολο για όλους. Αυτή την ευκολία την αντιλαμβάνεται όταν πλέον έχεις στραγγίξει από ενέργεια σε μια γρήγορη βόλτα και επιστρέφεις καθισμένος αναπαυτικά στην άνετη σέλα, κρατώντας το φαρδύ τιμόνι και βάζοντας το cruise control στα 120 χλμ./ώρα.

Superbike άνετο

Όλα τα παραπάνω ίσως να τρόμαξαν κάποιους και να σκέφτονται ότι η M 1000 XR είναι μια ακραία μοτοσικλέτα που κάνει μόνο για track days. Ε, λοιπόν όχι. Η BMW M 1000 XR μπορεί να είναι έχει στο DNA της τα αγωνιστικά γονίδια της S 1000 RR, ωστόσο δεν παύει να είναι μια άνετη μοτοσικλέτα. Η θέση οδήγησης είναι όρθια με τη σέλα να είναι πολύ άνετη και το τιμόνι να είναι φαρδύ και κοντά στο σώμα του αναβάτη.

Ο αναβάτης έχει άφθονο χώρο να κινηθεί, τα πόδια είναι σε πολύ φυσική θέση και γενικά αν κάποιος σου έκλεινε τα μάτια και σε έβαζε να καθίσεις στη σέλα της MXR θα πίστευες ότι είναι ένα πολύ άνετο adventure μοντέλο.

Τις τουριστικές δυνατότητες τις μοτοσικλέτας ενισχύουν η ζελατίνα εμπρός που ρυθμίζεται χειροκίνητα με πολύ εύκολο τρόπο, η μεγάλη οθόνη TFT με σύστημα συνδεσιμότητας και επιλογές διαφορετικής εμφάνισης γραφικών, τα θερμαινόμενα grip και το cruise control.

Το αγκάθι

Πως μπορείς να βρεις κάτι που να σε χαλάει σε μια τέτοια μοτοσικλέτα. Ακόμα και αν υπήρχε θα ήταν ιεροσυλία να το αναφέρω. Θα πω μόνο ότι το βάρος της M 1000 XR παρά το γεγονός ότι έχουν χρησιμοποιηθεί αμέτρητα εξαρτήματα από ανθρακονήματα, παραμένει υψηλό φτάνοντας τα 223 κιλά γεμάτο.

Καλωσορίσατε στον κόσμο της BMW M

Όταν επέστρεψα την BMW M 1000 XR στα κεντρικά της εταιρείας εκτός από το τεράστιο χαμόγελο στο πρόσωπό μου, το μοναδικό πράγμα που μου βγήκε να πω στον επικεφαλής της BMW Motorrad Hellas είναι «μου φτιάξατε το καλοκαίρι»! Τώρα που το σκέφτομαι βέβαια μπορώ να προσθέσω ότι μου έφτιαξαν όλη τη χρονιά καθώς η M 1000 XR αποτελεί μια από τις λίγες πραγματικές εμπειρίες οδήγησης που μπορεί να βιώσει ένας αναβάτης.

Η BMW M 1000 XR είναι το πρώτο άλμα στο bungee jumping, είναι το mana στα RPG παιχνίδια, είναι τα καραμελωμένα κρεμμύδια σε ένα καλό μπέργκερ, είναι το καρδιοχτύπι στο πρώτο ραντεβού. Είναι όλα αυτά που μας αποτυπώνονται για πάντα στο μυαλό και στη συνέχεια γίνονται συναίσθημα. Είναι κάτι που δε θα ξεχάσεις ποτέ και θα μιλάς για αυτό σε όλους με ενθουσιασμό – για πολλά, πολλά χρόνια!

Όλα τα στοιχεία της BMW M 1000 XR ΕΔΩ

Τεχνικά Χαρακτηριστικά – BMW M 1000 XR
Κινητήρας: Τετρακύλινδρος σε σειρά, ShiftCam
Κυβισμός: 999cc
Ισχύς:201 PS / 12.750 rpm
Ροπή: 113 Nm / 11.000 rpm
Τροφοδοσία: Ηλ. Ψεκασμός BMS-O
Κιβώτιο: Μηχανικό 6τάχυτο με quickshifter
Πλαίσιο: Αλουμινένιο περιμετρικό
Φρένα: BMW M (Nissin) Δίσκοι 320 χιλ. με ABS Pro
Ρεζερβουάρ: 20 L
Κατανάλωση (δοκιμής): 7,2 λτ/100χλμ.
Τροχοί: M Carbon 17 ιντσών από ανθρακονήματα
Βάρος: 223 kg (γεμάτο)
Τιμή: 33.500 ευρώ (με πακέτο M Competition)

Εξοπλισμός Αναβάτη – MOTOMARKET

Κράνος: MT Braker SV Punk Rider C7 (109,90 ευρώ)
Μπουφάν: Nordcode Jackal Air (115,00 ευρώ)

Παντελόνι: Nordcode Aero II (99,90 ευρώ)

Γάντια: Nordcode X-Force (34,90 ευρώ)

Μπότες: Forma Genesis (134,90 ευρώ)