Live Κίνηση
Περισσότερα
NEWSMOTO

Morbidelli: Ο ξυλουργός που κατάκτησε τον κόσμο

Ελλάδα 11:05
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Morbidelli: Ο ξυλουργός που κατάκτησε τον κόσμο

NEWSMOTO

Morbidelli: Ο ξυλουργός που κατάκτησε τον κόσμο

NEWSMOTO

Η ιστορία της Morbidelli είναι από τις πιο συναρπαστικές στον κόσμο των δύο τροχών έχοντας στον πυρήνα της ένα και μόνο πράγμα – το πάθος για τη μοτοσικλέτα!

Advertisement
Advertisement

Η πρόσφατη ανακοίνωση της Moto Bologna Passione (το νέο τέκνο του Ομίλου Keeway) για την απόκτηση της θρυλικής μάρκας Morbidelli ξύπνησε στους παλαιότερους αναμνήσεις μιας άλλης ρομαντικής εποχής.

Η Morbidelli αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς κατασκευαστές μοτοσικλέτας στον κόσμο, ιδιαίτερα με τον άθλο που πέτυχε στο ξεκίνημά της τη δεκαετία του 1970. Εκείνη την εποχή κατάφερε να τα βάλει με τα μεγαλύτερα εργοστάσια μοτοσικλέτας στο κορυφαίο επίπεδο αγώνων Grand Prix και να θριαμβεύσει κατακτώντας την κορυφή. Με αυτόν τον τρόπο ξεκίνησε μια θρυλική ιστορία η οποία θυμίζει σε όλους ότι αν έχει πάθος και θέληση μπορείς να πετύχεις τα πάντα.

Όπως όλες οι σπουδαίες ιστορίες στο πέρασμα των χρόνων, έτσι και η ιστορία της Morbidelli ξεκινάει από το όραμα και το πάθος ενός ανθρώπου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση μιλάμε για τον Τζιανκάρλο Μορμπιντέλι ο οποίος γεννήθηκε το 1934 στο Πέζαρο της Ιταλίας.

Πετυχημένος επιχειρηματίας, καλλιτέχνης ξυλουργός

Advertisement
Advertisement

Ο Μορμπιντέλι από μικρή ηλικία έδειξε τη δεξιοτεχνία του στις κατασκευές φτιάχνοντας με ξύλο οτιδήποτε. Αυτός ήταν ο λόγος που αργότερα αποφάσισε να ιδρύσει την πρώτη του εταιρεία που είχε να κάνει με κατασκευή ξύλινων επίπλων.

Ο ξυλουργός από το Πέζαρο όμως μπορεί να πέτυχε πολλά στον τομέα των κατασκευών, φτάνοντας μάλιστα σε κάποιο σημείο να έχει περισσότερους από 300 υπαλλήλους στην επιχείρησή του, ωστόσο ακόμα δεν είχε ασχοληθεί με το πιο ισχυρό του πάθος. Οι μοτοσικλέτες ήταν κάτι που πάντα γοήτευε τον Τζιανκάρλο Μορμπιντέλι και με τις παρέες του απολάμβανε συχνά βόλτες και συζητήσεις για τους δύο τροχούς.

Το 1969 είχαν ωριμάσει οι συνθήκες. Οι επιχειρήσεις κατασκευής επίπλων και μηχανημάτων πήγαιναν πολύ καλά με αποτέλεσμα ο Μορμπιντέλι να έχει την οικονομική ευχέρεια να ασχοληθεί και να επενδύσει πάνω σε άλλα πράγματα. Σε μια από τις ατελείωτες συζητήσεις με τον φίλο του Αλμπέρτο Λέβα, ο Μορμπιντέλι πήρε τη μεγάλη απόφαση να κατασκευάσει τη δική του αγωνιστική μοτοσικλέτα και να πάρει μέρος στο πρωτάθλημα Ιταλίας.

Η ιστορία του Δαβίδ που κέρδισε τον Γολιάθ στα Grand Prix

Advertisement

Η πρώτη του προσπάθεια έγινε το 1969 με μια μοτοσικλέτα 50 κ.εκ. στο ιταλικό πρωτάθλημα, αλλά γρήγορα ο παθιασμένος μαραγκός αποφάσισε να βγει στο διεθνές επίπεδο. Το 1971 με τη βοήθεια ενός πρώην μηχανικού της Suzuki σχεδίασε την πρώτη του αγωνιστική μοτοσικλέτα 125 κ.εκ. για να πάρει μέρος στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα GP 125. Η μοτοσικλέτα χρησιμοποιούσε κινητήρα δίχρονο της Ringhini και με αναβάτη τον Ζιλμπέρτο Παρλότι κατάφερε να κερδίσει δύο αγώνες.

Πάνω που η Morbidelli άρχισε να ανθίζει και να τραβάει πάνω της τα βλέμματα όλων των φίλων της μοτοσικλέτας ήρθε ένα τραγικό γεγονός να χτυπήσει τον Μορμπιντέλι και την ομάδα του. Στη διάρκεια του Isle of Man TT του 1972 ο Παρλότι οδηγώντας τη Morbidelli GP125 είχε ένα σοβαρό ατύχημα που του κόστισε τη ζωή. Ο Τζιανκάρλο Μορμπιντέλι πέρασε μια σοβαρή περίοδο κρίσης πενθώντας το χαμό του αναβάτη και φίλου του, αλλά δεν το έβαλε κάτω.

Advertisement

Το 1974 αποφάσισε να επιστρέψει, αυτήν τη φορά ακόμα πιο δυναμικά. Έφερε στην ομάδα του έναν από τους καλύτερους μηχανικούς της εποχής, τον Γιόργκ Μίλερ, πρώην μηχανικός της Kreidler και μαζί σχεδίασαν τη μοτοσικλέτα που έμελλε να κατακτήσει την κορυφή του κόσμου. Ο Morbidelli GP 125 στα χέρια του Πάολο Πιλέρι κέρδισε το Πρωτάθλημα GP 125 το 1974 με τον ομόσταβλό του στην ομάδα Πιερ Πάολο Μπιάνκι να τερματίζει δεύτερος.

Την επόμενη χρονιά η Morbidelli συνέχισε την ξέφρενη πορεία της κερδίζοντας ξανά τον τίτλο στα GP 125 με τον Μπιάνκι έχοντας απέναντί της κολοσσούς όπως η Yamaha, η Suzuki, η Kreidler και η Harley-Davidson. Η κορυφαία αγωνιστική στιγμή για τη Μορμπιντέλι ήρθε το 1977 όταν κατάφερε να κερδίσει το πρωτάθλημα τόσο στα GP 125 όσο και στην κατηγορία των GP 250 με αναβάτη το Μάριο Λέγκα.

Η συνεργασία με την Benelli

Το περίεργο με τη Morbidelli είναι ότι από το 1969 που ξεκίνησε να ασχολείται με τους αγώνες και να κατασκευάζει μοτοσικλέτες, δεν είχε πουλήσει ούτε ένα μοντέλο. Αυτό άλλαξε το 1976 όταν στο παιχνίδι μπήκε η Benelli Armi. Η ιταλική εταιρεία αποφάσισε να συνεργαστεί με τη Morbidelli και μαζί δημιούργησαν το εργοστάσιο MBA στο Πέζαρο όπου ξεκίνησε η παραγωγή μοτοσικλετών της Morbidelli στα 123 κ.εκ. και στα 248 κ.εκ.

Advertisement

Μάλιστα το 1978, η ομάδα MBA πλέον, κέρδισε νίκες και πρωταθλήματα συνεχίζοντας να συμμετέχει στο ανώτερο επίπεδο αγώνων μέχρι το 1982.

Η μοτοσικλέτα που μπήκε στο Βιβλίο Γκίνες

Το πάθος του Τζιανκάρλο Μορμπιντέλι για τις μοτοσικλέτες δε σταμάτησε ακόμα και όταν η εταιρεία του αποσύρθηκε από τους αγώνες. Αυτό αποδείχτηκε το 1994 όταν αποφάσισε να σχεδιάσει και να υλοποιήσει μια μοτοσικλέτα-σταθμό για όλο το δικυκλισμό.

Η Morbidelli V8 είχε απίστευτες καινοτομίες για την εποχή και ο σχεδιασμός της προσέλκυσε καλλιτέχνες και γκαλερί από όλο τον κόσμο. Ήταν εξοπλισμένη με έναν V8 μόλις 847 κ.εκ. με 32 βαλβίδες, πεντατάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων και κίνηση με άξονα. Η μοτοσικλέτα ήταν πανάκριβη με τιμή που έφτανε τις 45.000 ευρώ, ποσό εξωφρενικό για εκείνη την εποχή. Μάλιστα το 2001 μπήκε στο Βιβλίο Γκίνες ως η πιο ακριβή μοτοσικλέτα του κόσμου.

Εκτός από τη μεγάλη της αξία, η Morbidelli V8 προσέλκυσε και μεγάλα Μουσεία με κορυφαία εμφάνιση στο Μουσείο Γκούγκενχάιμ της Νέας Υόρκης στην έκθεση The Art of the Motorcycle. Σήμερα, η μοναδική αυτή μοτοσικλέτα βρίσκεται στο Barber Vintage Motorsports Museum στην Αλαμπάμα των ΗΠΑ, ενώ υπάρχει και μία στο Μουσείο της Morbidelli στο Πέζαρο.

Νέα αρχή με αρωγό την MBP

Το Μουσείο της Morbidelli στο Πέζαρο βρίσκεται στο παλιό εργοστάσιο της εταιρείας. Σύντομα όμως τα πράγματα θα ζωντανέψουν ξανά για την ιστορική ιταλική μάρκα καθώς ανήκει πλέον στη Moto Bologna Passione (Όμιλος Keeway). Το μέλλον λοιπόν είναι κάτι παραπάνω από αισιόδοξο καθώς τα πρώτα δείγματα από την MBP είναι πολύ ενθαρρυντικά.

Το επόμενο διάστημα θα έχουμε πολλά ενδιαφέροντα πράγματα να δούμε από την MBP-Morbidelli. Σίγουρα η MBP και ο Όμιλος Keeway θα ακολουθήσουν πιστά την κληρονομιά της Morbidelli και δεν αποκλείεται εκτός από εκλεπτυσμένα μοντέλα, να δούμε και κάποια συμμετοχή της εταιρείας σε αγώνες μοτοσικλέτας. Θα ήταν κάτι το μοναδικό αν βλέπαμε ξανά το σήμα της Morbidelli σε μια αγωνιστική μοτοσικλέτα έπειτα από 50 χρόνια.

Δείτε το ντοκιμαντέρ για τη Morbidelli που δημιουργήθηκε το 2004.